Monet miettivät, miten konsultti pääsee sisään asiakkaan työyhteisöön. Löytyykö konsultille mielekästä työtä ja selkeä rooli yrityksen arjessa?
NIS:n konsultti Rebecca Kero työskenteli kuusi kuukautta Interim Business Controllerina Bonavalla ja hoiti sen aikana isyysvapaita viettävän henkilön työtehtäviä. Bonavalla Rebecca löysi lämpimän vastaanoton kautta nopeasti oman paikkansa rakennusalan konsernin sisältä.
Bonava-konserni on yksi Euroopan johtavista asuntorakennuttajista, Suomessa Bonava toimii vahvoissa kasvukeskuksissa Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla sekä Tampereella ja Turussa. Yhtiö panostaa laatuun ja ekologisuuteen, ja vastuullisuus on sen liiketoiminnan perusta. Vastuullisuus oli myös yksi puolista, joka sai Rebecan kiinnostumaan yrityksestä. Mutta millaista varsinainen arjen työ Bonavalla oli?
”Konsultin työssä on haastavaa se, että usein tietoa tulee etsiä hajanaisista lähteistä, ja pitää sietää epävarmuutta. Bonavalla tieto oli aina saatavilla selkeässä muodossa ja se auttoi kehittämään itseä rakennusalan asiantuntijana. ’’
Business Controllerin työtehtäviin kuuluivat erityisesti kuukausiraportointi, kassavirtaennusteet ja kustannusten arviointi. Rebecca sai huolellisen perehdytyksen, selkeät ohjeet ja tarkasti rajatut työtehtävät, jotka toivat työpäiviin joustavuutta ja suunnitelmallisuutta. Lisäksi Bonavan selkeys toivotuista tuloksista helpotti roolin haltuunottoa. ”Konsultin työssä on haastavaa se, että usein tietoa tulee etsiä hajanaisista lähteistä, ja pitää sietää epävarmuutta. Bonavalla tieto oli aina saatavilla selkeässä muodossa ja se auttoi kehittämään itseä rakennusalan asiantuntijana. Lisäksi kysyminen oli helppoa ja luontevaa, mikä auttoi pääsemään nopeasti rooliin, alaan ja toimintatapoihin kiinni’’, Rebecca jatkaa.
”Rakennusalalla itselleni haastavaa ovat alan oma tuloutusmaailma ja verotukselliset kysymykset, jotka pakottivat ajattelemaan uudella tavalla”, Rebecca kertoo. ”Saavuin taloon mielenkiintoisessa vaiheessa vuosikelloa, jolloin pääsin osallistumaan budjetointiin ja tilinpäätökseen. Rakennusalalla tulee nähdä pitkälle tulevaisuuteen, mikä on nykyisessä maailmantilanteessa vaikeaa. Bonavalla opin, miten yhtiö vastaa näihin haasteisiin.”
Vaikka Bonava on iso toimija, Rebecca koki vastaanoton erittäin lämpimäksi: ”Tuntui, että pääsen arvostettuna asiantuntijana osaksi perhettä, jossa kaikki otetaan mukaan yhteiseen tekemiseen. Bonavalla autettiin pääsemään rivakasti sisään yrityskulttuuriin. Oli helppoa lähteä vaikkapa lounaalle tai afterworkeille, sillä työyhteisö tuntui turvalliselta ja välittömältä. Vahva organisaatiokulttuuri tuki kautta linjan kehittymistä ja uusia ajatuksia. Vaikka suuri talo voi tuntua helposti uhkaavan byrokraattiselta, Bonavan tapauksessa tuntui, että kaikki olivat yhteisellä asialla ja myös minun puolellani.”
Ajankohta oli myös todella mielenkiintoinen, sillä rakennusalalla oli vastassa inflaation, korkojen nousun ja kuluttajien hidastuneen kysynnän aiheuttamat haasteet. Epävarmassa maailmantilanteessa yhtiö voi hyötyä ulkopuolelta tulevasta näkökulmasta. Väliaikaisena resurssina toimiva Interim Controller voi parhaimmillaan olla yhtiölle kullanarvoinen käsipari: Apua, osaamista ja uusia ajatuksia saadaan organisaatioon lyhyellä varoitusajalla, ja juuri oikeaan hetkeen.
Bonava oli niin tyytyväinen Rebecan työpanokseen, että hän jatkoi yrityksessä myös syksyllä 2023. ”Oli mieluista palata takaisin rakennusalan pariin, sillä siellä pääsee näkemään hyvässä seurassa, miten budjetit muuttuvat vastuullisesti rakennetuiksi kodeiksi.’’
Kiitos yhteistyöstä!
Comments